Grøn stær / glaukom

Dette er en lumsk øjensygdom, som tidligere var en udbredt årsag til blindhed. Dansk Oftalmologisk Selskab anbefaler derfor screening fra 45. års alderen hvis du har en slægtning med grøn stær. Læs nærmere her:

Grøn stær "glaukom" er en meget udbredt synstruende øjensygdom. Det skønnes at omtrent 100.000 personer er i behandling for grøn stær i Danmark alene. For årtier siden var det en hyppig årsag til blindhed. Heldigvis er dette ikke længere tilfældet takket være screeningsprogrammer og forebyggende indsats på området.

Sygdommen er vanskelig at opdage som patient. Ubehandlet fører grøn stær til tab af synsfeltet, hvilket vil sige, at der opstår områder hvor man ikke kan se. Disse områder er i starten små, men vokser hvilket oftest ikke opdages af patienten. Sygdommen kan derfor være meget fremskreden når den diagnosticeres. Den skade der sker på synsfeltet, er uoprettelig hvorfor en tidlig diagnose er afgørende. Behandlingen er oftest enkel og effektiv, så der er altså gode grunde til at man anbefaler screening af grøn stær i Danmark.

Hos øjenkirurgisk klinik kan du blive screenet for grøn stær med moderne teknologi, og vi har erfarne fagpersoner til at vurdere resultaterne af din undersøgelse og rådgive dig.

Officielle anbefalinger fra Dansk Oftalmologisk Selskab:

I DK anbefales screening fra 45. år af 1. grads slægtninge (børn, søskende) med grøn stær. Tidligere, hvis dit familiemedlem har fået konstateret grøn stær i tidlig alder.

Læs mere her: